STN_ratkaisukortit - Artsequal
Ratkaisukortti 2: Taide- ja kulttuuripalvelut tulee sisällyttää osaksi sote-reformia
Taide ja kulttuuri ovat voimavara. Niihin osallistuminen antaa ihmisille pääomaa ja resursseja toimia yhteiskunnallisilla areenoilla. Asiantuntevasti ja laadukkaasti järjestetyt taide- ja kulttuuripalvelut ehkäisevät osattomuutta ja syrjäytymistä sekä lisäävät heikommassa asemassa olevien ihmisryhmien hyvinvointia ja toimintamahdollisuuksia. Oikeus osallistua taiteisiin ja kulttuuriin, kehittää itseään niiden avulla sekä mahdollisuus ilmaista itseään ovat YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa ja Suomen perustuslaissa turvattuja ihmisen perusoikeuksia.
A) Oikeus osallistua taiteisiin ja kulttuuriin, kehittää itseään niiden avulla sekä mahdollisuus ilmaista itseään ovat YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa ja Suomen perustuslaissa turvattuja ihmisen perusoikeuksia. Taide- ja kulttuuripalveluiden on turvattava kaikille mahdollisuudet kulttuuriseen osallisuuteen. Lue lisää:
- Toimenpidesuositus 1/2016
- Lehikoinen ja Vanhanen (2017) Johdanto Taide- ja hyvinvointi -kirjasta (johdannossa avataan mm. kulttuurisia perusoikeuksia, yhdenvertaisen kohtelun periaatetta, John Rawlsin oikeudenmukaisuusperiaatetta, liberaalin tasa-arvokäsityksen ajatusta heikompiosaisten tukemisesta ja kulttuurihyvinvointia)
- Taiteen perusopetus, tasa-arvo ja saamelaisyhteisöt Suomessa -suositus
- Saavutettavuus ja esteettömyys taiteen perusopetuksen lähtökohtana -suositus
- Lastenkulttuurikeskukset osallisuutta tuottamassa – Huoltajien taustat ja kokemukset taide- ja kulttuurikasvatukseen osallistumisen määrittäjinä -selvitys
- Rautiainen: Yhdenvertainen oikeus taiteeseen -video
B) Sote-uudistuksessa on sivistyspalveluiden järjestämisvastuu kohdistettava väestöpohjaltaan riittävän suurille toimijoille, jotka tuovat kulttuuri- ja taidepalvelut sosiaali- ja terveydenhuollon piiriin. Lue lisää:
- Toimenpidesuositus 1/2016
- Juha Lavapuro, Tuomas Ojanen, Pauli Rautiainen ja Virve Valtonen (2016):Sivistykselliset ja sosiaaliset perusoikeudet syrjäkunnissa
C) Maakunnissa ja kunnissa on vahvistettava kulttuuristen oikeuksien toteutumista erityisesti heikoimmassa asemassa olevien ihmisten kohdalla. Tämän tueksi:
- Suositus taiteen ja kulttuurin saatavuuden ja saavutettavuuden parantamiseksi sosiaali- ja terveydenhuollossa
- Hyvinvointia ja terveyttä edistävä taide- ja kulttuuritoiminta maakunta- ja sote-uudistuksessa
- Toimenpidesuositus 1/2016
- Lehikoinen ja Vanhanen (2017) Johdanto Taide- ja hyvinvointi -kirjasta
- Tanssi liikuttaa -suositus
- Saavutettavuus ja esteettömyys taiteen perusopetuksen lähtökohtana -suositus
- Lastenkulttuurikeskukset osallisuutta tuottamassa – Huoltajien taustat ja kokemukset taide- ja kulttuurikasvatukseen osallistumisen määrittäjinä -selvitys
- Taiteen prosenttiperiaatetta laajentamalla hyvinvointia sote-palveluihin -suositus
- Taiteen perusopetus, tasa-arvo ja saamelaisyhteisöt Suomessa -suositus
- Koulusta suurin kulttuurikeskus -suositus
- Oppilaan yhdenvertainen oikeus laadukkaaseen musiikinopetukseen peruskoulussa turvattava -suositus
- Pirkanmaan kulttuurihyvinvointisuunnitelma
- Etelä-Savon kulttuurihyvinvointisuunnitelma
- Kulttuurisote Varsinais-Suomen osahankkeen loppuraportti
- Podcast: Lehikoinen: Arts activities as part of health and social services
- Posteri: Kai Lehikoinen ja Sari Karttunen: Taiteen prosenttiperiaate kansalaisten hyvinvoinnin vahvistamisessa
D) Taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutuksia voidaan tarkastella sosiaali- ja terveydenhuollon kustannussäästöinä sekä kansantalouden näkökulmasta myös tuottavana investointina ihmisiin. Näiden väitteiden tueksi:
- Westerlund ym. (2016) Taiteet, tasa-arvo ja hyvinvointi: Katsaus kansainväliseen tutkimukseen
- Laitinen (2017) Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua
- Taide tukee työntekijöiden terveyttä -toimenpidesuositus
- All Party Parliamentary Group on Arts, Health and Wellbeing Inquiry Report
- Turusen, Ansion ja Hounin julkaisu Taidetoiminnan taloudellisten vaikutusten arviointi työyhteisössä
- Taiteen käytön ja hyvinvoinnin kehittämisohjelma
Ratkaisukortti 6: Osallisuus vahvistaa hyvinvointia
Osallisuus yhteiskuntaan työn tai muun toiminnan kautta vähentää sairastumisriskiä ja sitä kautta tasaa terveys- ja hyvinvointieroja. Toimenpiteitä, joilla voimme parantaa työn ulkopuolella olevien kansalaisten hyvinvointia ja ehkäistä syrjäytymistä. Matalan kynnyksen osallistavaa taide- ja kulttuuritoimintaa on lisättävä erityisesti huomioiden yksinäisyyden riskiryhmiin kuuluvat: yksinelävät, yksinhuoltajat, maahanmuuttajat, työttömät ja työkyvyttömyyseläkkeellä olevat.
Lue lisää:
- Miten taide vaikuttaa -video
- Posteri: Tuulikki Laes: Aktiivisuutta kolmannessa iässä
- Posteri: Kai Lehikoinen: Taide hyvinvoinnin edistäjänä kaupungeissa
- Taide torjuu yksinäisyyttä -toimenpidesuositus
- Lehikoinen ja Vanhanen (toim.) (2017) Taide ja hyvinvointi
- Laitinen (2017) Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua
- Westerlund ym. (2016) Taiteet, tasa-arvo ja hyvinvointi: Katsaus kansainväliseen tutkimukseen
- All Party Parliamentary Group on Arts, Health and Wellbeing Inquiry Report
- Taiteilija turvapaikanhakijana -toimenpidesuositus
- Koulusta Suomen suurin kulttuurikeskus -toimenpidesuositus
Ratkaisukortti 11: Varhais- ja taidekasvatus sekä mielenterveyteen panostaminen tukevat hyvinvointia
Keskittymiskyvyn ongelmat, rauhattomuus ja erilaiset mielenterveysongelmat ovat kasvava lasten ja nuorten haaste, johon vastaamiseen tarvitaan useiden politiikkalohkojen koordinaatiota ja eri politiikkatoimien yhteistyötä. Tulevaisuudessa muutoskykyinen kansalainen tarvitsee myös elämänhallinnan keinoja, jotta voi auttaa itse itseään. Taiteella ja taidekasvatuksella on kokonaisvaltaisia hyvinvointivaikutuksia, sillä taidekasvatus vahvistaa koululaistaitoja, itsetunnon rakentumista ja toisten kohtaamista. Esimerkiksi oppimisvalmiuksien vahvistumisen lisäksi käyttäytymisen ongelmien on havaittu vähenevän.
Lue lisää:
- Suomen suurin kulttuurikeskus -toimenpidesuositus
- Tanssi liikuttaa -toimenpidesuositus
- Oppilaan yhdenvertainen oikeus laadukkaaseen musiikinopetukseen peruskoulussa turvattava -toimenpidesuositus
- Saavutettavuus ja esteettömyys taiteen perusopetuksen lähtökohtana -suositus
- Lastenkulttuurikeskukset osallisuutta tuottamassa – Huoltajien taustat ja kokemukset taide- ja kulttuurikasvatukseen osallistumisen määrittäjinä -selvitys
- Taide torjuu yksinäisyyttä -toimenpidesuositus
- Lehikoinen ja Vanhanen (2017): Taide ja hyvinvointi -kirja
- Laitinen (2017) Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua
- Andrea Creech: Ageing creatively -video
- All Party Parliamentary Group on Arts, Health and Wellbeing Inquiry Report